Facebook berättar mer om mycket

Facebook, detta härliga ställe man inte kan få nog av 🙂 berättar mycket om många! Speciellt vad folk gör på helgerna, och det folk gör är att de dricker alkohol. De dricker alkohol helg efter helg efter helg… de äter fel mat, och dricker sen alkohol igen.

Jag levde på detta vis förut, jag drack öl/cider/vin på helgerna, åt vad jag trodde var bra mat, dvs husmanskost, och levde ett lyckligt liv, eller?

Min hälsa klarade inte av detta, min hälsa gick käpprätt åt skogen och sa upp sig för all framtid, om jag inte slutade. Det jag är så förundrad över, är alla dessa människor som inte slutade när jag gjorde det. Som fortfarande dricker alkohol varje helg, och äter fel sorts mat. Jag undrar hur det känns att vara de. De vet såklart inte att de mår dåligt, de vet inte hur det känns att ha en ren kropp utan alkoholens förödelse, alkoholens fest som candidan gillar. De vet inte att de kan må bättre! De minns inte hur det känns… eller ska kännas för den delen, jag vet detta för jag har varit en av de. Det jag inte minns är hur illa jag faktisk mådde, det var så längesedan nu att jag glömt lite grann.

Jag visste inte, jag insåg när jag slutade att jag varit en idiot som inte visste hur pass bra man faktiskt kan må i kroppen, utan att förgifta sig själv. Utan att utsätta kroppen för kampen att avgifta sig från varje helgs förödelse hela tiden. Alkoholen gör så att kroppen stänger av, under 3 – 4 dygn kämpar kroppen med endast alkoholförgiftningen, för att vara fri i en eller två dagar, och sen dricker man alkohol igen, för då är nästa helg kommen, igen…  och så här rullar det på. Att äta bra i veckorna och dricka sig full på helgerna, är menlöst. Den bra maten du äter, skiter kroppen i, den avgiftar sig först från alkoholen. Sen fylls det på igen.

Jag är så skadad av min avsmak från detta liv, jag är så oförstående, hur kan alla vänner jag har på facebook, än idag leva detta liv med alkohol varje helg? Hur mår de egentligen? De fortsatte när jag slutade för snart vad blir det, 8 år sedan? Hur kommer deras framtid att bli?

Är det verkligen värt det undrar jag?

13 reaktioner på ”Facebook berättar mer om mycket

  1. Hej! Kan du inte beskriva varför alkohol är så dåligt? Vad exakt gör det med kroppen som gör att du som idag är frisk inte vågar dricka av det MEN att du ändå kan äta lite godis ibland?
    Varför är alkoholen så dåligt?

    • Alkohol har för det första jäst vid tillverkningen, candida är en jästsvamp. Alkohol är ett gift, ett starkt gift, och inte nöjer sig dessa människor jag talar om med ett glas vin för att det är gott?

      Candidan gror av det minsta alkohol, det är så den fortplantar sig i kroppen och tar över dig till slut om man inte håller det på rätt nivå.

      Alkohol är en anledning till att man blir candidaförgiftad, om man inte gör någonting åt saken på momangen. Precis som en kur antibiotika eller p-pilleranvändning t.ex.

      Godis i all ära, det är visserligen ett gift det med. Men inte ett lika starkt gift som alkohol, som faktiskt fräter i magen, i kroppen, och skapar en fest för candidan, en startgrop för förödelsen.

      Och ska jag vara helt ärlig så äter jag inte godis i form av socker om jag själv får välja, jag äter i så fall hellre chips eller så lyxar vi till det med en potatisgratäng på lördagskvällen. Socker och frukt får jag bara ont i magen av, och varför får jag det?

      • Jag mår dessutom dåligt av alkohol, samma dag, nån timme efter intag, ÅNGEST! Tankarna går ungefär såhär: -Hur ska jag fortast snabbast få slut på detta…?

        Jag kan inte sova, kan inte slappna av, mår bara dåligt. Avgiftning!

        Dagen efter är inget bättre, jag vill nästan dö för jag mår så dåligt.. Kroppen är så förgiftad att jag nästan går och funderar på att hänga mig, för så dåligt mår jag.

        Prova ett halvår med bara ren mat och ingen socker eller alkohol, drick sedan så kanske du förstår vad jag menar?

      • Tack ska du ha!

        Jag såg nu att det lät som att om jag super skallen i bitar så mår jag som jag beskrev ovan, så är inte fallet. Jag kan börja känna ångesten efter ett glas vin, efter andra ölen.. Det räcker med så lite för att kroppen ska protestera så mycket. Men är man vad vid alkohol, vilket de flesta är, tror jag inte detta uppstår. Det gjorde det i alla fall inte förut när jag drack ofta, så som folk dricker idag.

        Är man van kanske man inte märker förgiftningen som man faktiskt orsakar sig själv, och konsekvenserna… de kommer senare i livet, när det kanske inte går att reparera skadan som sakta men säkert grott där inne… det kan sluta i katastrof! Och katastrofen tar tid att växa, tiotals år.. sen kanske det är för sent?!

      • Är det själva giftet som är farligt? Att det kan vara beroendeframkallande? Eller är det att candidan frodas av det?
        Vad exakt är det som gör alkoholen så dålig?

        p.s Visste du att det endast skiljer EN enda moekyl mellan en sockermolekyl och en etanolmolekyl. EN ENDA. Det är läskigt för alkoholen är vi varnade för och det finns en åldergräns på, men det finns inte på sockrade produkter…

      • Om du vill höra att alkohol är ofarligt, så frågar du fel person.

        Alkohol är en drog, ett gift, det gör oss sjuk i längden, orsakar cancer, skrumplever, kroppen slår av funktioner av det… Vad mer vill jag inte ens tänka på. Plus candidaförgiftningen. Vad mer är det du vill veta? Finns det någon som anser att det är ofarligt? Människor blir dumma i huvudet av alkohol, jag ser det som den farligaste drogen som finns, och det värsta av allt: DET ÄR EN LAGLIG DROG!?!? Sjuk värld vi lever i…

        Vill du ha svar angående kemin i det hela får du inga sådana svar heller. Baksmällan efter intag av alkohol säger mig mer än vad någon kemist någonsin kan förklara.. Vore det en harmlös och ofarlig drog, hade vi verkligen mått så himla dåligt av den dagen efter då?

        Och ja, skrämmande lika socker och alkohol… Socker ser jag också lite som en drog, direkt beroendeframkallande och förgörande mot hälsan!

  2. Sv: Tack för din fina och förstående kommentar. Ja, jag försöker att inte bry mig, men det är svårt ibland.

    Jag försöker och försöker. Min läkare sa till mig att LCHF kanske inte var den bästa ”dieten” för mig, så jag räknar kalorier med viktklubb. Jag tycker det funkar bra, jag får ju fortfarande äta typ allt, men i lagom mängd 🙂

  3. Du är otroligt dömande. Din sanning är inte livets sanning. Du har hittat nåt som får dig att må superbra. Vad underbart! Härligt för dig! Jag är själv en lchfare och älskart. Men se inte ner på människor som inte lever som just du lever. Alla männsikor mår bra av olika saker.

    • Såklart alla mår bra av olika saker, så är ju hela livet och tack för att det är så! 🙂 Jag delade bara lite tankar som slog mig när jag satt och slöklickade på fejjan… och så bara slog det mig, hur mår människorna som fortsatte med ”mitt liv som jag levde det då” idag?

      Och jag har även skrivit nyligen att ”tro inte på mig, tro på dig själv, bilda din egen uppfattning om sanningen, skaffa information, var själv ansvarig för din egen hälsa, ingen annan är det åt dig” Är det också dömande? 😉

  4. Ännu intressantare än hur de mår tycker jag det vore att veta varför de skriver om hur mycket alkohol de dricker?
    Jag tror inte de mår lika dåligt som du om de inte har lika mycket candida i kroppen. Anledningen att du reagerar som du gör är nog att hela din kropp översvämmas med acetaldehyd hela tiden, vilket inte är nån kul kemikalie att ha i blodet. Den bildas när alkoholen bryts ned, men även som restprodukt från candidan. Det är acetaldehyd som ger baksmälla. Jag skulle gissa att din kropp ständigt måste kämpa med att bryta ned acetaldehyd och saknar reservberedskap för några extra öl eller glas vin. Då kommer huvudvärken, hjärndimman och allt det andra som ett brev på posten…
    För övrigt håller jag med du. Man mår såååå mycket bättre utan att dricka, och man hinner leva mycket mer!

  5. Åh vad jag gillar dig! Har själv recently börjat bry mig om min hälsa. Brukade dricka alkohol flera gånger i veckan (varje dag i perioder), var även rökare och min kost var kass. Nu är jag nykterist, rökfri & vegan. Försöker även att leva ett glutenfritt och sockerfritt liv. (hade en relapse på socker i helgen dock, mådde skitdåligt och känner fortfarande av det) Börjar misstänka att jag har candidabesvär också, så håller just nu på att läsa på om ämnet. är glad att jag hittade din blogg!

Kommentera

