Att bli av med candida krävs

tålamod. Det är allt ni behöver mina vänner. Tålamod och styrkan att stå emot alla frestelser som man kommer över. Kan ni tänka er att jag inte ätit en enda glass i sommar? Inte en enda chokladbit eller ens lite saft. Jag åt lite lite tårta på midsommarafton, i mängd ca två tuggor, mer vågade jag inte. Jag har även ätit en liten färskpotatis också den på midsommar. Inte en enda öl, inte ett enda glas vin, inte en droppe alkohol på snart 6 månader… framförallt, inget socker, ingen frukt, inga nötter, inga popcorn, ingen korv med bröd, ingen jävla chokladbit.

Varför?

Jag kan inte! Jag får börja om från början då…

Om ni tror att ni kan fuska, bara lite, en godisbit kan ju inte göra så mycket? Så tror ni fel! Om ni fuskar, och sen inte går tillbaka till ert strikta kämpande, blir det lätt att man ger upp… problemen kommer tillbaka, och det blir ännu svårare att börja om. Klockan nollställs, allting ni kämpat med förblir förgäves.

Första gången jag kämpade mot candida, trodde jag att jag kunde fira med en öl, bara EN, jag hade inga men kvar, mina händer var fina, naglarna var raka, kände ingen smärta i kroppen, och jag hade kämpat som en dåre. En öl raserade ungefär ett års strikt kost och rening. Tror ni jag hade ångest? Tror ni den där ölen var värt det?

Är det ni stoppar i er ibland kanske som ”belöning” värt mödan?

Jag må låta lite negativ nu, jag menar inte det. Jag vill peppa er med ett inlägg efter en stunds tystnad i bloggen. Jag sommarjobbar som en idiot, längtar lite till skolan börjar då man får vara lite ledig igen, samtidigt som jag inte saknar stressen som kommer där till.

Om jag kan vara utan mjukglass, chips, nötter och ost. Vin, bulla och smågodis en hel sommar, och en hel vinter, då kan även NI det!

Ha en fortsatt trevlig sommar!

Vänner och kollegor, det är verkligen inte på något sätt värt det, ok? Godsakerna finns kvar, jag lovar! 😉

PS. Min belöning som gör detta så himla mycket värt, är att vågen visar mindre och mindre, musklerna växer och jag är tamigfan snygg igen!

4 reaktioner på ”Att bli av med candida krävs

  1. kommmer man någonsin att kunna äta ” normalt” igen när man haft candida? Jag menar, jag kan inte se mig hålla på så här resten av mitt liv! Jag har köpt Ingrid Franzons ”hjälp vad kan jag äta?” Där finns en Candida kostrotationsplan! Ingrid poängterar att man aldrig ska äta samma sak två dagar på raken för då kan man utveckla överkänslighet mot det födoämnet och snart är det färre och färre saker som man tolererar. Rotationen är extra viktig då det gäller Candida, eftersom man ska svälta ut svampen. Inga mejeri produkter på 4-8 v. ingen frukt el bär på 4-8 v, inga vete, råg, korn el havre produkter. Inga livsmedel med socker givetvis, eller vinäger samt bara äta rena proteiner som fisk och skaldjur, kalv-,lamm-, kalv-, nöt- och viltkött samt grönsaker med lågt kolhydrat innehåll.

    Det jag skulle vilja veta är hur man ska äta för att candidan inte ska komma tillbaka och bli överväxt igen. EFTER candida”kuren” .Jag vill kunna äta vanlig husmanskost igen och äta en glass och lite godis då och då.

    • Det är Ditt liv som Du levt, som är orsaken till att Du blivit candidaförgiftad, varför vill Du leva så och riskera allt igen?

      Uppenbarligen ska vi inte leva som vi ”tror” vi ska leva.. dvs på husmanskost med pasta, ris och potatis t.ex. Människan är inte gjord för ett överskott av kolhydrater och stärkelse/socker. Vi blir sjuka, överviktiga och får problem med hälsan av denna mat, men självklart kan du äta en glass, eller vad det nu kan vara.. valet är fritt, som jag brukar säga! 🙂 Och jag äter mer än gärna potatisgratäng ibland när jag inte har några problem med hälsan, eller tar ett glas vin.. MEN! Jag vet att jag inte kan äta sånt dagligen, för då hamnar jag där igen.. och där ska jag inte hamna nånsin igen, för jag vill leva ett långt och hälsosamt liv utan ett slut på livet som pappas…

      Att äta sk. ”normalt” kanske inte är så himla normalt trots allt?

      LCHF fungerar för mig, allt det goda finns kvar, stärkelsen klarar jag mig utan. Varför gör inte du det?

  2. Hahaha!
    Letar du svamp? 😉
    JAG vet en skog som är FULL!
    Vi har åkt till Marma skjutfält sedan långt innan jag föddes. Men man måste cykla in och förbi bommarna.
    Ska du hänga med nån gång? =)

  3. Jag vet inte hur gammal du är, men hade du svullnad, typ, runt halsen o i ansiktet också? Det känns som om anletsdragen liksom bli matta, slaggiga, förstår du hur jag menar? Jag har tagit bulk nu och ska börja med tabletter imorgon.

Kommentera

