jag tycker inte om det här.

kortison, det var nog det värsta jag kunde använda som medicin. candidan växer.
jag gör allt i min makt för att vinna över den. men jag både drack kortison, fick höga doser som andningshjälp på vårdcentralen och tog inhalator hemma i en vecka innan jag insåg vad den gjorde mot mig… bipacksedeln varnar för svamp även den. men bara i munnen?! huh?!

jag kan bara säga en sak, kortison gillar candida, candida gillar kortison. försök att vara utan den skiten, det gör jag. det är inte lätt att vinna kampen denna gång.. jag förstår er där ute som kämpar och kämpar.

håll ut, det blir bättre!

3 reaktioner på ”jag tycker inte om det här.

  1. Jag har haft kronisk svamp i många år som jag tack vare den här bloggen lyckats bli av med. Gyn och husläkare har bara gett mig idiotiska råd, inget har hjälpt. Tusen tack, är otroligt tacksam!

    Nu min fråga. Jag har förkylningsastma och tar pulmicort (astmamedicin med kortison) vid dessa tillfällen (ca 2 ggr/år). Det känns inte bra eftersom jag är livrädd för svamp, men hostan jag får annars gör att jag varken kan sova eller jobba.. så jag gör det ändå.

    Efter ett astmaprov förra veckan vill min husläkare att jag ska testa pulmicort varje dag i 2 mån för att se om det blir bättre. Jag kanske har astma, men jag kan absolut leva med det. Det jag känt som kan vara astma är ökad orkeslöshet och andfåddhet när jag tränar. Eftersom min läkare inte tror ett dugg på alternativ medicin så är det ingen idé att ta upp min oro med honom. Hur ska jag göra? Vet inte om jag vågar följa läkarens råd. Men tänk om astman blir värre, vad gör jag då?

    • Hej Isa!

      Jag har samma problem som du, får fruktansvärt svårt med astman när jag blir förkyld, och sist fick jag som sagt en astmaattack. Jag har faktiskt varit förkyld nu i en vecka, och det är precis på väg att försvinna helt. Jag har tack o lov sluppit den där hemska hostan jag fick förra gången, jag har hosta, men inte alls nåt som ger mig astmaattack. Jag har varit jättenoga med att snyta ut minsta lilla och hosta upp och spotta ut det jag kan för att så mycket som möjligt slippa slem i halsen. Har även använt otrivin comp som har fungerat bra mot allt rinnande.

      Sist ville läkaren min att jag ska ta pulmicort dagligen morgon och kväll jämt jämt jämt, just för att det inte ska hända igen (pulmicort håller ju inflammationen borta i lungorna). Men jag slutade efter en vecka. Vill inte inhalera kortison, och det gick ju över. Håller jag strikt kost så försvinner astman nästan helt. Hostmedicinen jag drack av gav mig ännu mer candida för den innehöll ju även morfin.

      Jag vet inte hur man ska göra eller vad man ska ta sig till… undvika cigarettrök, wonderbaum och annat som ”luktar gott” typ doftljus och dyl. Väldigt känt att raggare dör i lungcancer för de har så många wonderbaums i sina bilar.. – giftigt!

      Helst vill jag slippa bricanylen också, men vad ska man göra? Ett råd är att du köper vassleprotein från firma-vital.se och tar det ist för astmamedicin, det gör min mamma och hon har betydligt svårare astma än mig. Och med proteinet kan hon byta bort medicinen nästan helt. Man får ha det i munnen en stund innan man sväljer bara, för det är där det tas upp som bäst, i slemhinnorna. Kanske värt att prova?

  2. Tack för snabbt svar!

    Ett stort problem i möte med husläkare är att man inte kan diskutera sina egna positiva erfarenheter från alternativ medicin. När jag säger att jag äter glutenfritt och måste förklara att jag aldrig tagit något glutentest, utan enbart slutat för att min kinesiolog sagt det (och det var första steget mot att bli av med svampen), så blir det direkt dålig stämning. Nu när jag sade att jag tvekade inför att testa pulmicort dagligen eftersom jag är rädd för kortison (för att jag läst det här) så undrade min läkare varför. Jag kände bara att det inte var någon mening att gå in på det, för då hade han garanterat blivit sur och avfärdat det som trams..

    Vassleprotein ska jag testa. Jag har som sagt ingen jätteastma och kanske bara ska avvakta. Ska även prova nästa gång jag blir förkyld att inte ta pulmicort direkt och se om min nya kost gjort astman bättre. Jag tror också att strikt kost kan hjälpa. Märker ju direkt hur kroppen reagerar på sånt an stoppar i sig.

    Tack igen för en fantastisk blogg!

Kommentera

