Livsmedelsdatabasen

Livsmedelsverket må vara ett dårhus med helt galna råd till allmänheten, men de har en bra sak, och det är en livsmedelsdatabas. Där kan man söka på livsmedel och få allt näringsinnehåll i detalj vilket är väldigt bra om man är osäker på om man ska eller inte ska inta viss föda.

Klicka här för att komma till livsmedelsdatabasen!

Vad jag menar med galna råd är detta: Livsmedelsverket har inga som helst källor eller forskningsrapporter på att det dom rekommenderar är rätt för oss människor. Varken kostcirkel, tallriksmodell eller vad det nu kan tänkas heta har de belägg för. Frågar man efter källor till varför de rekomenderar så pass mycket kolhydrater och onaturligt fett som de gör undviker de frågan in i det sista och det slutar med att man inte får något svar, de ser till så det rinner ut i sanden.. Detta har många LCHF människor frågat efter, läkare som forskare.. googla så hittar ni massor av rolig läsning om dårhuset livsmedelsverket 😉

De rekommenderar dessutom margarin framför smör utan några som helst belägg för detta, om de gör det fortfarande vet jag dock inte, jag hoppas det vänder och barnen i skolan får numera smör till maten vilket får mig att hoppa av glädje!

Kanske kan man säga att det är på väg att vända nu, kanske har människan kvar förmågan att tänka själv trots allt? 🙂

En reaktion på ”Livsmedelsdatabasen

  1. De rekommenderar det fortfarande. När jag var gravid (min son är 14 månader) så fick jag ett helt häfte med råd. Och där stod det bland annat att de rekommenderade lätt margarin på smörgåsen.. Jag ba garvade, när min barnmorska sa det, och sa att det kan hon glömma.

Kommentera

