förlorad.

jag har träffat många människor som kommit till mig och bett om hjälp. de har sett på mig att jag lyckats. sett mig hela vägen, från min 75 kilos tid ner till 50 kilo. människor har frågat mig när jag ska börja äta igen. om jag inte får någon mat hemma. sagt åt mig på skarpen att jag inte får gå ner mer nu (då jag fortfarande hade 10 kilos övervikt kvar). de har tittat med avundsjuka ögon på mig och när jag rasade i vikt.
det värsta för mig var när folk ifrågasatte mig. undrade om jag verkligen visste vad jag höll på med. sa åt mig att jag måste söka professionell hjälp. jag var dum i huvudet enligt många. min matlåda blev ifrågasatt dagligen. men bara från folk som själv försökte. som själv ville ner i vikt. men som aldrig lyckades. de som inte gjorde som jag.

jag struntade i vad alla sa. jag stod för vad jag gjorde, skrattade åt de som hade åsikter om min mat och jag visste helt klart vad jag höll på med och håller på med även idag.
jag bantade inte eller hade som mål att gå ner. jag dödade bara min överväxta candida och gick ner i vikt som bonus. det konstiga var att så många runt omkring mig då hade sådana problem med hur jag levde mitt liv. (jag gick i skolan då och träffade många människor varje dag).

jag förstår ju såklart att mycket handlar om avundsjuka. det var allt som oftast de överviktiga människorna som hade åsikter. eller de som mådde lika dåligt som jag gjorde, men som inte hade ork eller engagemang till att göra samma förändring som jag gjorde. eller så trodde de på etablissemanget, läkare och livsmedelsverket och levde strikt efter sin lilla tallriksmodell och fortsatte vara dåliga och överviktiga.

än idag träffar jag människor som fortfarande har samma problem nu som då. de har samma symtom och smärta som jag en gång hade, men som fortfarande inte vågar ta steget. samma människor som ifrågasatte mig då, är de samma idag. och jag förstår inte varför de inte ens provar lite grann.

min syn på det hela, på hela människokroppen och dess sjukdomar är att: är du inte född med åkomman, är det en bieffekt av hur du lever. allt går alltså enligt mig att laga.

det jag vill komma till med detta är att, de som aldrig tar steget till förändringen som krävs, jag ser er som förlorade… vilken information som helst, hur logiskt det än läggs fram, på ett pedagogiskt sätt eller på just de sättet som är för just Dig för att Du ska lyssna. när ingenting fungerar, är ni förlorade. när ni envisas med att istället ta till den gula lappen eller envist fortsätter med ert sätt. är ni förlorade. när ni inte längre vågar, är ni förlorade.

jag ser så många förlorade människor där ute som inte använder sig av makten och ansvaret.

ansvaret över sitt eget liv. makten att förändra det. ingen annan kommer göra det åt dig.

2 reaktioner på ”förlorad.

Kommentera

