julen finns inte.

jag kan inte känna den. den finns inte i mig längre. femte november är det idag, det har kommit lite snö, det är kallt och mörkt ute. men ingen jul. jag vill inte känna det heller. jag vill inte att det ska finnas. jag kan inte känna glädje.

jag minns inte julafton förra året. den är som en diffus dimma. jag var som i koma. i någon sorts chock-koma. pappa dog fyra dagar före julafton. vi satt hela familjen runt hans säng den kvällen. jag höll honom i handen hela tiden. jag släppte den aldrig. jag släppte den först då den var kall och stel långt efter han redan dött. hela den upplevelsen går igenom mitt huvud oftare och oftare. ju närmare vi kommer..

vi försökte hålla oss lugna och sansade och pratade med pappa. sa hej då. hans andetag lät tyngre och tyngre. det var inte som jag trodde det skulle vara. det var fint och stillsamt samtidigt som det var det värsta jag någonsin lyssnat på. hans andetag. jag vill aldrig mer vara med om det. aldrig mer cancer. aldrig mer!

han fick så mycket smärtstillande på slutet att han inte var med längre. han var i en annan värld och såg saker hela tiden. kunde säga de mest konstiga saker. och ibland sa han någonting och höll sig kvar en stund i samtalet. men försvann till slut igen. somnade. han var mest klar när han sovit en stund. när all smärtlindring hunnit gå ur och han behövde ny dos. då kunde man prata, skratta tillsammans. hur dålig han än var så behöll han sitt sätt, sin humor och sin kärlek hela vägen.

jag låg i hans säng på sjukhuset och höll om honom några dagar innan han fick komma hem sista gången. komma hem för att dö. vi låg där tilsammans och sa hur mycket vi älskade varann och hur mycket jag kommer sakna.

det är den tiden på året nu, då han låg på sjukhuset och vart sämre för varje dag som gick. då vi var där varje dag och hälsade på. det känns som att han ligger där nu.. ibland är jag på väg dit.

vänner där ute, det känns som att jag har en tung tid framför mig, och jag kommer nog inte blogga så mycket. men jag kommer tillbaka. bättre än någonsin!

ha ett fortsatt fint tvåtusenåtta så ses vi kanske nästa år. under tiden kan ni titta in på våran mobilblogg där det kommer rasa in bilder ist.

http://mobilblogg.nu/meetzemonsta

massa kramar,

vanessa.

4 reaktioner på ”julen finns inte.

Kommentera

