vad är candida då?

jag pratar om candida hit och candida dit. jag tror det är våran vanligaste folksjukdom. men ingen vet om den. när jag var till sjukvården med mina problem kliade sig läkarna i huvudet och sa ”jag har absolut ingen aning”. dom har velat ge mig anti-deppressiva, hudcremer och andra mediciner. men jag säger då bara tack och hej och går hem och letar efter lösningen på egen hand. sjukvården är outbildad. de kan bara medicin, tyvärr.. men det börjar bli bättre. se bara på gurun Annika Dahlqvist.

det började då min pappa fick beskedet om sin sjukdom, cancer. då bröt det ut på mina händer. som små vätskeblåsor i täta klungor på händerna. huden sprack och det vart värre och värre. jag gick i skolan då och ibland kunde jag inte ens hålla i en penna eller för den delen böja på fingrarna utan att huden sprack. och den smärtan!

vi trodde jag hade proriasis. vi försökte bota psoriasis, ingen förändring. plockade bort psoriasis på listan av misstänkta problem och gick till nästa. min mamma är återförsäljare av fullmatsprodukter så vi försökte med i stort sett allt. jag kunde ha brist på vad fasiken som helst! tills vi fann svaret på alla problem som matchade med mina symtom. candida överväxt. mamma beställde genast hem en produkt som heter Syclovir och efter en vecka med detta pulver och i och med det eliminerat kolhydrater, socker och alkohol mådde jag så bra att jag inte trodde det var sant. vilken upptäckt. och varför vet inte fler om detta? på detta sätt fann jag LCHF-kosten (Low Carb High Fat) och fler som haft samma problem som mig.

fakta:

Candida är en jästsvamp som ingår i vår normala kroppsflora. Finns normalt i munnen, mag- tarmkanalen och slidan. Det finns ett flertal oika typer av Candida där Candida albicans är den vanligaste formen. Candida trivs i fuktig och varm miljö, ca 37 grader. Minst 25 % av befolkningen beräknas ha överskott av Candida i västvärlden. Candida kan om det vill sig illa utvecklas till en svampsjukdom (mykoser) och skapa stora problem i kroppen. Candida kan då invadera alla kroppens organ men trivs då särskilt väl i matsmältningskanalen och i tarmarna. Candida lever på socker och stärlelse, jäst och alkohol.

nästa steg vi tog efter Sycklovir var en tarmrening. Robert Grays Tarmrening, ingen tarmreningskur/detox på futtiga 20 dagar jag sett att det finns. (gå inte på det, det är bara båg!) ej heller en sådan rening man kan göra med hjälp av vattenslang upp i dalen. utan en riktig tarmrening tar det fem till sex månader för att bli klar. slaggprodukter sitter hårt som cement i kroppen och inga kurer från en hälsokostbutik biter på det. (du har under hela ditt liv jobbat hårt med att få till all skit som fastnat, det lossnar inte på ynka 20 dagar) jag har sett Robert Grays produkter på en affär i Gävle, men jag vet inte om det finns fortfarande och det var hemskt längesedan. jag har som sagt min kontakt via min mamma. hon köper in sina produkter från Firma Vital och ägaren till detta företag har själv provat allt han säljer för att inte lura någon, och han har ensamrätt på allt i hela norden och han säljer bara fullmatsprodukter, alltså koncentrerad mat. ingenting är syntetiskt. vilket vitaminer från hälsokostbutikerna ofta är och du kan lika gärna äta upp dina pengar om du köper sådant och få samma effekt.

jag led av massor av symtom innan vi fann svaret på frågan. min mens kunde ta död på mig, jag tappade 2 naglar och alla mina naglar var buckliga som vågorna på ett hav ungefär, jag var depprimerad och hade ångest, övervikt och dålig hy, utslag på händerna, ofta urinvägsinfektioner och ont när jag kissade även utan infektion, dålig andedräkt, ofta huvudvärk, dåligt immunförsvar (ofta sjuk), trött jämt, gick hela tiden omkring som i en hjärndimma, jag kunde sova i evigheters evighet och ändå inte bli utvilad, humörsvängningar, ont i leder och muskler (kanske var jag på väg att få fibromyalgi? kanske kommer fibromyalgi från överväxt av candida? min egen teori.) och jag hade ett stort behov av kolhydrater i mängder varje dag.

fakta:

Tecken på problem med Candida kan vara: Dålig matsmältning, diarré/förstoppning, gaser i magen, försämrat immunförsvar, flytningar, svampinfektioner i underlivet, sveda när man kissar, urinvägsinfektioner, menstruationsrubbningar, klåda i anus, allergier, psoriasis, blåsor i munnen, rinnande ögon, illaluktande andedräkt, problem med blodsockret (se insulin), trötthet, humörsvängningar, depressioner, huvudverk, försämrat minne, koncentrationssvårigheter, dålig blodcirkulation, återkommande förkylningar, muskelsmärtor (även muskelsjukdomen fibromyalgi), ofullständigt nedbrytning av proteiner.

som ni ser så hade jag hemskt mycket problem med min hälsa. många av dom upptäckte jag först då dom försvann. och jag blev som pånyttfödd. med tarmreningen kom det ut mycket konstiga saker ur mig. som i olika övergångsperioder luktade hemskt! jag kunde bajsa bränd plast vissa dagar, andra dagar förgiftade jag hela huset. som sagt, tarmreningen tar loss allt. och det sitter en del ruttna saker där innanför. och på detta sätt fick jag ut svampen från min kropp. Syclovir består framförallt av ett marint plankton som absorberar upp till 1000 gånger dess volym, den lurar ut svampen med hjälp av lite lite rårörssocker (eftersom svampen älskar socker) sen tar planktonet med sig svampen ut ur kroppen. det är ett av de mest effektiva medlen mot candida som finns där ute, och jag rekommenderar alla att prova det.

hur får man candida? fakta:

Candidaobalans kan uppstå bl.a. beroende på:

  • Antibiotika, Intag av pencilin –> förstör den nyttiga bakteriefloran och göder Candidabakterierna
  • P-piller –> förstör den nyttiga bakteriefloran och göder Candidabakterierna
  • Stress
  • Dålig kost, en allt för sockerrik och jästrik föda, mjölkrik kost
  • Försurning, se syra/basbalansen
  • Diabetes, se Insulin
  • Underskott på magsyra i magsäcken
  • Försvagat immunförsvar
  • Mycket plack (beläggning) på tarmväggarna
  • Amalgamfyllningar kan leda till kvicksilverförgiftning, stör dels immunförsvaret men främjar även Candida anser många.

Det är större risk för spädbarn, gravida och äldre att få Candida.

nu har det blivit endel text. jag har säkerligen missat hälften. men det kommer mer allt eftersom, jag tar detta i lugn takt så det inte blir för mycket och för jobbigt. se det som en saga.

ni kan göra ett enkelt test hemma för att se efter om Ni också har för mycket candida, lite ska man ha för tarmflorans skull, men blir det överväxt bör det åtgärdas. testet gör ni såhär:

direkt när du vaknar på morgonen, utan att dricka eller äta något innan, spotta i ett glas vatten. håll koll på loskan i glaset under 20 – 30 min, sjunker den eller om det blir som kråkfötter från loskan ner i vattnet har du för mycket candida innuti dig. min loska tvärsjönk efter några sekunder när jag testade mig. idag flyter den utan kråkfötter.

87 reaktioner på ”vad är candida då?

  1. Valencia love,as usual bra läsning…satt o insåg att i princip allt Du skrev stämmer på mej…antagligen har Du haft rätt alla gånger Du sagt att ja har lika som Dig,tydligt!!!hemsk tanke att man e så sjuk inne i kroppen.blir party idag sen har ja bestämt mej.sätter en punkt

    håret vart sjuuukt fint o jag e bra nöjd,men om nån v e ja nog utan igen haha,you know me;)grattis till lghten:)vart ligger den,stor?tusen frågor så självklart ska vi ringas,saknar ihjäl mej oxå…I need some Valencia qualitytime<3älskar Dig hjärtat.PUSS i massor

    • vanessa! det finns en sida som heter ”alternativet.se” där skriver dom helt motsatta saker till vad du berättar om, tex att candida inte går att svälta ut genom dina kurer och kostomläggning, hur kan detta vara möjligt? dom säger faktiskt det och att manistället ska använda deras produkter som syresätter tarmen och det är det som gör att candidan dör…och att om man svälter ut den via dina råd så kommer den tillbaka ännu starkare och värre än förut!!!ursäkta men man blir ju faktiskt lite sur att det råder så mycket olika uppfattningar om detta så viktiga ämne, och att så många som lider därute och får vilseledande information av personer som bara vill sälja sina produkter?? fy 17 säjer jag

      • om du tycker det är vilseledande för att man bara vill sälja sina produkter, jaa.. så är hela den här världen uppgjord. Den som har bäst argument för sin sak säljer mest. Den som har mest pengar när han dör vinner?

        I aftonbladet står det si expressen säger så, vem ska man tro på? – Din egen förmåga att tänka kritiskt ska du tro på, inte på mig eller alternativet.se, du ska tro på DIG! Sen hur du kommer fram till vad som är bra för DIG, är heeeeeelt upp till dig, inte mig!

  2. Ping: mer fakta om candida. « vanessas blogg om verkligheten

  3. Hej du,
    Tack för det du skriver. Jag vet att jag har överväxt av Candida i kroppen och har inte hittat något bra sätt att ta kål på den. Tänker nu beställa syclovir och se om det kan vara en lösning för mig med. Tack! Lova att fortsätta skriva!
    Hälsningar
    Gunilla

  4. Sökte efter råd om candida och hamna av en händelse på din sida. Mycket inspirerande och lärorik läsning! Tror att jag har candida och det känns härligt att läsa om någon som dig dom kommit ur det och lever ett bra liv. Tumme upp!

  5. Tack för infon! Jag har kraftig överväxt av candida, och jag är rätt säker på att det är candidan som orsakar hjärtsäcksinflammationer hit och dit när jag får i mig socker eller nu tom om jag anstränger mig det minsta. Får också ont av nötter och tydligen kan det finnas mycket mögelsporer på dessa, så jag tror det kan vara candidan som orsakar. Problemen började också efter att jag flyttat till ny lägenhet som har en svartmögelkant i nederkanten av duschen. Inte går det att skrapa bort möglet som husvärden sade och ingen hjälp får man av läkarna. Har letat och letat efter vad jag kan göra, här ska det genast beställas Syclovir!

  6. Oj skickade lite snabbt där. Kan ju tillägga depression, utmattning, dålig hy, ”bölder”, ”basallergi” som jag haft så gott som hela livet.. inte var det bara lite ”ont i hjärtat” heller, känner igen mig i lite av det du beskriver 🙂 Roligt att du blivit frisk!

  7. hej sandra!
    det låter som att du har hittat lösningen, känns det skönt?
    så fort bu börjar bojkotta allt och om du skaffar syclovir kommer du hitta fler grejer du lidit av, länge.. men som du inte vet om just nu. det slår aldrig fel. alla upplever samma sak. du har så rätt om mögel och nötter, jag tror t.o.m. att jag nämnt det här nån stans men jag e inte helt 100.
    hoppas du hittar lösningen, annars får du höra av dig så kan vi se om jag kan hjäpa! 🙂 lycka till!

  8. Hej, jag fick tips om din blogg av en vän. Jag har haft problem väldigt länge men min läkare kan inte hitta nå fel. Efter detta tips ringde jag honom och fråga om det kunde vara den här svampen, då fick jag till svar att han viste inte hur man gjorde test för att se det och sen ansåg han att om man hade detta så skulle det kli i analen och svida. vilket det inte gör på mig, då tycket han att vi kunde stryka det. Jag fick tipset om att spotta i ett glas med vatten, för att se om det sjönk. Det är därför jag skriver för att veta vad mitt spott betyder 🙂 det flöt ut lite, och sen när man kollade på det från sidan så såg det ut som det drogs neråt, var utdraget neråt ca 2cm…hur kan jag tolka detta. men det hade inte sjunkit helt. haha, känns konstigt att skriva om detta men jag hoppas att du kanske har nå tips eller svar. MVH, Evelina

  9. Hej!

    Väldigt intressant och spännande allt du skrivit!

    Jag har haft jätteproblem med ständigt återkommande svampinfektioner i många år, och upplever att jag inte tas på allvar inom sjukvården. Efter att ha hittat dina tips har jag nu sedan några veckor tillbaka börjat en kur med både Grays tarmrening och Syclovir. Jag har dessutom börjat äta mer GI-mat och försöker stressa mindre. Hoppas verkligen att detta ska vara lösningen på mina problem.. Jag känner redan att jag mår MYCKET bättre, tex. ingen uppblåst mage längre, inga gaser och en massa ”konstiga prickar” (som jag trodde berodde på tex smink och hårspray) runt käkbenet har försvunnit.

    Men även om jag mår mycket bättre är det ju svårt att veta när mitt största problem, svampen, är helt borta.

    Hur länge tog du Syclovir?

    Har du fått tillbaka några problem efter att du slutade med din kur?

    Har du ändrat något annat i ditt liv som du tror har påverkat positivt? Tex. minskat stress, annorlunda matvanor.

    Tusen tack för bra tips!

  10. Evelina, läkarna hittade inga fel på mig heller. dom visste inte vad det kunde vara och dom ville försöka bota mig med diverse mediciner m.m. utan att veta om det skulle fungera eller inte. jag sa vänligt nejtack och tog själv reda på det dom inte klarar av.. den mest vanliga sjukdomen som finns fann jag.
    när jag läste på lite och såg alla symtom candidaförgiftning har stog det klart.. vilka inkompetenta jävlar som inte kan hitta ett så uppenbart fel. och som är så enkelt att bli av med.. det är skrämmande hur sjukvården kan lite och hur dom avfärdar människor som du berättar.

    det enda jag kan säga om spott-testet e att det kan ge en liten hjälp om vad som sker, jag vet inte hur pass säkert det är.. det finns folk runt mig som spottat å det flyter fint, men dom e iaf fullproppade av candida. du känner själv hur du mår och hur pass mycket allt stämmer in.. stämmer det, prova bli av med det. du har absolut ingenting att förlora! att bekämpa candida ger dig inga bieffekter, du får bara fördelar. det är mitt råd.. 🙂

    isa, du har fått samma bemötande av sjukvården ser jag, dom är inte kloka. gå inte tillbaka.. om du inte e döende dvs. 🙂 dom duger bara då, vid döende sjukdomar, resterande problem kan man lösa själv anser jag. 🙂

    det viktigaste du ska göra när du äter syclovir e att absolut inte äta några som helst kolhydrater, socker/frukt, jäst eller alkohol.. ingen ost, inga nötter. ost är en jäst produkt, i nötter kan det finnas mögelrester, alkohol e jäst. de e allt du bör tänka på. jag har ätit syclovir i snart 2 år.. jag kommer nog alltid äta det. för att hålla det i ordning där inne. men jag tar det inte alls ofta. nån gång i veckan bara. men första året, varje dag morgon och kväll precis som burken säger. jag var så illa där an att 30 dagar inte hjälpte mig alls.. jag var så full av candida att det började kännas på utsidan. (händerna)

    jag äter en kost som kallas LCHF Low Carb High Fat. det fick mig både att gå ner i vikt och bli frisk igen. jag kommer aldrig gå tillbaka till mitt destruktiva leverne jag var beroende av. hela mitt jag har vaknat ur en lång koma som jag sakta men säkert börjar glömma bort.. det är ju såhär man ska må när man e människa! 😉

    lycka till mina vänner! ni kan inte förlora, ni har gjort en upptäckt precis som jag.. och från och med nu kan det bara bli ljusare tider. skriv gärna mer och berätta hur det går.

    massa kramar, vanessa.

  11. Hej hej, jag igen. tack så mycket för at du svara. Jag har hållt på med LCHF i ca 10 dagar nu, går ganska bra. Lite små tråkigt i bland. Försvinner cadida om jag gör så, eller måste jag även ta tabletterna för att det ska försvinna. och hur länge borde jag hålla på med LCHF? Tack på förhand, MVH Evelina

  12. Evelina, jag kan inte säga att det försvinner enbart genom kostomläggning. Jag har som sagt hållt på i 2 år själv med pulver och med LCHF.
    LCHF kommer jag aldrig att sluta med. det är såhär jag ska leva, aldrig mer gå tillbaka till det jag gjorde mot mig själv förut. aldrig mer makaroner! det är inte ens gott längre.

    såå.. beroende på hur illa där an du e, så bör du nog ta till extra hjälp.. men som sagt, det beror på.

    valet är fritt, det enda jag kan säga är att du gör detta enbart för din egen hälsas skull.. den är värd allt! den betyder allt.. så om du ändå ska köra hårt, varför inte hela vägen? 🙂

  13. Tack för ditt svar tidigare!

    Jag gör nu tarmrening och äter syclovir, och efter 2 månader mår jag otroligt mycket bättre! Känner mig så pigg!

    Jag försöker även stressa mindre, eftersom jag hört att stress påverkar candida (det håller tom vissa läkare med om). Min gynekolog sa att svampinfektioner har blivit MYCKET vanligare bland kvinnor de senaste åren. Jag tror det beror på all stress i samhället, särskilt bland unga tjejer att man ska leva upp till alla krav: vara snygg, populär, prestera bra i skolan…

    Jag har själv ignorerat stressen innan, och jobbat på och varit ”duktig” både hemma och på jobbet. Men nu är det slut med det.

    Ja, tänkte bara säga detta.. Kanske kan hjälpa nån annan?!

    Kram

  14. Hej!

    Blev så glad när jag hittade din blogg, verkligen intressant läsning. Har candida som jag försökt bekämpa några gånger tidigare, men utan framgång. Nu tänker jag testa det som du gjort. Hur bör jag gå tillväga? Är det bäst att ta syclovir och tarmreningen samtidigt, eller ska jag ta en sak i taget? Spelar det i så fall någon roll i vilken ordning? Hur noga måste man vara med maten och hur länge?

    Skulle bli väldigt glad för lite tips och råd.

    Hälsningar
    Monica

  15. Hej Monica!

    Jag körde på med allt samtidigt. Det spelar ingen större roll och allting är naturen själv så du kan inte överdosera eller underdosera. Det finns inga bieffekter. Du svälter inte som man gör när man går på 20 dagars detox vilket i mina öron låter som rena rama vansinne!

    Jag höll nog på med tarmreningen i 5 – 6 månader innan jag kände mig nöjd. Syclovir äter jag än idag, inte varje dag. Men lite ibland för att hålla det i skick där inne. Detta har jag käkat i 2 år nu. Och jag kommer nog aldrig sluta.

    Jag håller maten så noga jag kan hela tiden jämt jämt jämt. Jag vill inte leva på annat sätt. Och jag köper bara min framtid som jag ser det. Dom gånger då jag får i mig för mycket kolhydrater mår jag fruktansvärt dåligt. Jag känner mig förgiftad och svälld och hela kroppen skriker av obehag.
    När du börjar äta syclovir är det totalt meningslöst att dricka pulvret om du samtidigt kommer käka kolhydrater. Då kastar du pengarna i sjön. och jag tror att du som jag kommer upptäcka en helt ny värld och du kommer genom det att bara få mer och mer motivation till att inte äta annat än bra mat.
    Jag har läst mig fram till att ska man unna sig nånting gott nån gång kan man försöka förebygga skadan av det genom att 10 min innan dricka syclovir. Jag gjorde så då jag fortfarande hade problem med händerna och jag fick straff direkt om jag fuskade. Jag kunde därför testa mig fram till vad jag kan och inte kan äta genom att dagen efter se vad resultatet blev. Ofta var det i nya utslag och sprucken hud.
    Jag gjorde misstaget en gång efter att ha kämpat länge, fått fina händer igen, drack EN öl.. jag fick börja om från början igen. Det var det värsta jag kunde göra mot mig själv, alkohol och dessutom öl. Det finns mycket jäst i öl. Och i alkohol överhuvud taget.

    du kommer känna så väl själv vad du kan och inte kan äta. Du kommer kunna avgöra det i hur du mår dagen efter du ätit det ”dåliga”. Man lär sig ganska fort att känna igen alla signaler. en människa har beskrivit det som såhär: ”jag känner verkligen hur varenda organ där inne vaknar och börjar leva igen. allting börjar jobba och maskineriet ligger inte i koma längre. jag har fått tillbaka livet!”

    Du kan dessutom avgöra mycket på avföringen. Den berättar mycket om hur din kropp reagerar när du käkar mycket kolhydrater. Vi brukar kalla pulvret Bulk för ”den gyllene pruppen” 😉

    Bulk, alltså tarmreningspulvret tar jag dagligen och kommer göra det resten av mitt liv. Hela min familj gör det och mina släktingar med. Det är botemedlet på magkatarr och en så himla simpel lösning. Tarmrening kommer jag göra en gång per år ungefär.. pulvret kommer jag ta nån tsk av dagligen i all framtid.

    Fråga gärna om ni undrar någonting! Jag har lite planer på att börja sälja produkter själv. Finns det nån kundkrets där ute så hojta till.

    Det blir såklart schyssta priser 🙂

    Ha en trevlig lucia där ute i rymden så ses vi!
    Vanessa

  16. Hej Vanessa.
    Jag undrar om man verkligen blir frisk nån gång. För om man blir det ska man väl kunna äta lite mer som folk gör utan att ragera så kraftigt .. för det är ju ett tecken på att man fortfarande inte är bra. Känns ganska hopplöst om man typ blir bra men aldrig ska få nästan ta nå socker eller alkohol igen… Då är man ju inte ”frisk” allafall.. Är inte helt kolhydratfritt dåligt för kroppen? Har hört att det inte är bra. Lite ska väl va okej eller? Bra att du blivit bättre :-). Verkar lite hopplöst här, har inte provat Syclovir än, men känns som jag provat en massa annat som ska va så¨bra. Behöver dock sätta till bra tarmbakterier.

  17. hej igen!

    Ville höra mest,vad man skall börja med först, om man har Candida förgiftning, och har problem , med yrsel, värk i kroppen ,ben o musklerna, huvudvärk, illamående, kramp i ben o fötter,mm
    var skall man beställa det som är bäst, så man kan bli frisk? och vad skall man kunna äta för mat??

  18. Hej!

    Efter kronisk svampinfektion i underlivet i flera år, kan jag äntligen säga att jag blivit kvitt det. Jag trodde aldrig denna dagen skulle komma, det känns helt otroligt! 🙂

    Som jag skrivit här tidigare, har jag gjort tarmrening och tagit syclovir under 3 mån. Jag har sedan fortsatt med syclovir varje dag, fast trappat ner till 1 msk/dag. Jag äter även kosttillskott som jag fått av min kinesiolog (bl.a. olika örter och bikarbonat).

    Jag har också ändrat mina matvanor rejält. Nu är det GI-diet som gäller. Det kan vara lätt att känna hopplöshet inför att tvingas ändra sin diet, att inte längre kunna äta socker och snabba kolhydrater. Min diet bestod tidigare till säkert 70% av snabba kolhydrater och i början kändes det skitjobbigt att tänka om, men jag upptäckte snart att så länge basen i måltiderna är massor av grönsaker och långsamma kolhydrater, så kan jag även äta socker några gånger i veckan. Till mellanmål åt jag tidigare ofta en bulle eller kexchoklad, men det har jag bytt ut till frukt. Jag trodde inte jag skulle bli mätt av frukt, men upptäckte snart att jag blir precis lika mätt + mår mycket bättre. Även detta var jobbigt i början, sockersuget var enormt, men jag motiverade mig med att jag skulle bli av med svampen och då gick det bättre.

    Tack för en bra blogg och kram till er alla!

  19. Hejsan
    Jag har börjat med Syclovir och tarmreningen efter att jag läste om den här på din blogg. Har många år av hjärndimma, trötthet, ångest och klåda m.m. bakom mig. Spotttestet ger trådar för mig. Har testat många olika grejer men inget har egentligen hjälpt. Är inne på 7 dagen nu, kör LCHF sedan 2-3 veckor. Känns faktiskt en aning bättre :), jag kör på fokuserat. Första dagarna på syclovir och tarmreningen var jag bitvis riktigt trött och hade en del huvudvärk.
    Allt gott. Och tack för att du delar med dig.
    /Ian

  20. Hej,

    börjar fundera på om jag skall testa detta jag med. Jag har dock bara ett enda stort problem, ja, som jag är medveten om just nu i alla fall. Och det är mjälleksem (säger läkaren) från skulderbladen fram till ansiktet.
    Ansiktet är värst, väldigt känsligt och torrt, måste smörja in mig dagligen, helst flera ggr. Extremt solkänslig dessutom vilket gör det hela mycket jobbigt att vistas ute. Keps och mycket solkräm hjälper en del.

    Vad tror du/ni?

    • Mjälleksem beror på för lite fett i kosten, du har för lite fett på insidan, som smörjer utsidan kan man säga. Du kan inte laga hudproblem från utsidan, det måste läkas från insidan, din ända räddning är fett.. fett fett fett! Överdosera fiskolja i några månader, så ska du se att det försvinner direkt 😉

  21. Hej, Man skall nog inte vänta sig resultat för snabbt. Jag har hållt på cirka 1 1/2 mån nu. Jag kör på. Lite bättre har det blivit. Har kommit underfund med att jag behöver dricka MKT vatten, kan bli rätt sänkt annars.

  22. hej! skulle vilja komma i kontakt med Isa, som har blivit av med sina svampinfektioner.
    Skulle vara intressant vad hon åt medans hon gjorde kuren, om det räckte med att följa GI el om hon tog bort alla kolhydrater? kör själv syclovir och tarmreningen..
    tack för en superbra blogg!

    • Till Ulrika:
      Jag såg ditt inlägg först idag. Du undrade om jag tog bort ALLA kolhydrater medan jag gjorde Gray’s tarmrening. Jag tog bort i princip allt under några månader, men ”unnade” mig lite knäckebröd eller råris någon gång ibland. För mig funkade det, men det där är ju så olika. Numera består mina måltider oftast av grönsaker + kött/fisk. Men jag äter långsamma kolhydrater till frukost och även ett par gånger i veckan utan större problem. Jag dricker även alkohol och äter socker någon gång i veckan, men märker egentligen att kroppen inte mår bra av det, eftersom jag får gaser i magen direkt. Jag brukar dock ”bota” det med Syclovir någon gång i veckan. Jag känner att min nuvarande diet inte är ultimal för mig, men jag har fokuserat på och ändrat så mycket i min diet det senaste året att jag lite tappat orken att ändra mer. Det viktigaste är att svampinfektionerna är borta, så tills vidare känns det här som en bra kompromiss.

      Målet är att ta reda på exakt vad jag kan äta och vad jag ska undvika. Det tar ganska mycket energi att ändra sina levnadsvanor och det senaste året har för mig varit en period av att leta sig fram och försöka hitta rätt. Alla har olika åsikter om vad som är rätt och fel, så samtidigt som man tar in andras synpunkter, måste man också lyssna på sin egen kropp, vad den mår bra av.

      Jag har blivit kvitt svampinfektionerna och mår väldigt bra, men min kolhydratsnåla diet har tyvärr gjort att jag rasat i vikt. De flesta vill ju gå ner i vikt, men jag skulle vilja gå upp några kg.

      Är det någon som har tips om hur man kan gå upp i vikt?

      • Hejsan Isa! Menar du på allvar att svampinfektionerna försvann? kan du tom ha sex utan att de kommer tillbaka? körde du tarmrening i hela 3 månader? tror du det är ett måste?

        //lian

      • Tarmrening får man nog köra på med i mer än 3 månader, 3 månader låter väldigt lite.. Du har sett till så att allting fastnat i din kropp under hela ditt liv, 3 månader är väldigt kort tid för att få ut allt då. Det tar säkerligen den dubbla tiden första gången. Men det är värt det! Och inte speciellt jobbigt, några minuter om dagen måste du offra för att dricka några drinkar. That’s it! Ganska simpelt om du frågar mig 😉

      • Träna! 🙂 om du vill gå upp.

        Lian, klart att svampen försvinner för gott! Om man inte fortsätter med sitt gamla mönster förstås, med kosten, eftersom det e orsaken till varför ni får candida.

        Kämpa på! Ni är jätteduktiga allihopa!

  23. Hej Allesammans!

    Jaghar candida och har haft överväxt ca 2 månader. Jag har just köpt Syclovir och har kört Silicol Kiselgel tidigare. äter Strikt LCHF kost.

    Hur käns det när candidan dör?

    Jag känner mig stel i kroppen av alla toxiner som far runt och även lite dimsynt om ögonen, som att ha på sig ett par för starka glasögon. vad kan man göra? dricka mycket vatten?

    Tack!

  24. Hej Vanessa,

    Viktiga saker det här med tarm och hälsa.
    Nu kan jag ju förstå att det inte finns några fuskvägar. Tänkte ändå undra om det tar bort de dåliga bakterierna, candidan eller jäsningen, om man tar Syclovir och lämnar socker (förutom frukt och bär) och snabba kolhydrater. Kan det ha effekt så. Tänkte att om jag lämnar kvar ris, potatis, pasta rik på fibrer och rågbröd.

    Vad tror du?

    Jag har lite lindrigare symptom. Får från och till (har inte haft på c 2-3 år) lite vit beläggning på tungan, svampinfektion i underlivet, orolig mage, dålig andedräkt, trög matsmältning.

    Nu har jag fått det igen. Och undrar då om det kunde tänkas gå bort med en ”kompromiss” diet och Syclovir.

    tacksam för svar.

    mvh

    Maria

  25. Hej,
    jag har haft problem med min mage, med depressioner, ångest, återkommande förkylningar, näsblod, mjäll, huvudverk, utslag osv under många år nu. Jag mådde dåligt varje gång jag åt och till slut ville jag inte äta alls. Jag drack tio koppar kaffe om dagen för att orka och jag har förlorat vikt. Många verkar tro att jag har ätstörningar. Jag har varit hoss olika läkare och inte fått någon som helst hjälp. Till slut hamnade jag hoss en auyorvedaspecilist som direkt sa att jag hade en candidainfektion. Hon sa att jag skulle undvika socker och frukt, men att jag kunde äta ris och havregrynsgröt. Jag tar också cyklovir, oxymax och grapekarneextrakt. Nu när jag läser här så ser jag att många äter enligt lchf. Det innebär ju att man bland annat ska äta mjökprodukter (grädde, ost, mjölk) men inte ris eller andra kolhydrater. På många hemsidor om candida står det att man inte ska äta mjölkprodukter eftersom de innehåller laktos samtidgt som det står på andra hemsidor att man inte ska äta ris.
    Jag vet inte hur jag ska göra, för jag vill ju bli frisk så fort som möjligt och jag tror att jag har väldigt mycket candida i kroppen (testet med vattenglaset gjorde att mitt saliv direkt sjönk och la sig på botten). Samtidigt vill jag inte gå ner i vikt. Hur ska man göra då?
    Kan jag äta morötter och havregrynsgröt? Dricka havremjölk?
    Tacksam för svar =)

  26. hej. jag tror jag oclså har candida i tarem. uppblås mage mm. nu har jag kör diet i 10 dagar men mina händer är nu jätte torra och spruckna :S ? dom va inte det innan..
    efter man har svällt ut candida i några månader med diet & tillskott kan man då nångång äta godis då och då ? :S

      • låter ändock som att du äter för lite fett..

        ni vet små engångsförpackningar med smör som finns på restauranger. ca 5 sånna per måltid i mängd fett.. då är det någorlunda rätt 😉 helst mer ändå!

        och grädde, smör och ost är också fettkälla 🙂

      • men om man har candida så får man ju inte äta mjölkprodukter!!?
        jag äter candida-diet och bara efter 5 dagar reagerar händerna torra & spruckna och blöder lite. vad kan det bero på ? för vet ju inte säkert om jag har det men tror det för läkaren hittar inget.

  27. kan det va utrensningssymtom de på händerna ? men har ju bara följd diieten i 10 dar.. är det säkert att man har candida om spottet bildar trådar neråt för det gör den ?

  28. Hej,

    Jag är ganska säkert på att jag har Candida överväxt. Har en svampinfektion i underlivet som nu håller på i 4 måndar 😦 Har börjat att dra ner på socker äter mycket grönsaker och kött. Inget bröd med jäst i och bara fullkorn(inte vete).

    Dessutom har jag fått fluconazol från min läkare mot svampen. Det står att det ska tar bort svampen, men det känns inte som att det verkligen hjälper. Var kan man köper de där algerna du pratade om och hur mycket kosta dem? Är student och har tyvärr inte så mycket pengar. Dessutom tänkte jag fråga var man kan köpa tarmrensnings pulvret.

  29. kan man äta surkål om man har candida ? tänkte på att den är ju i burk och har lite kolhydráter … jätte tacksam för svar

  30. hej
    det va några interesanta frågor här ovan om kosten mot candida bla med mjölkprodkter,,men fick inte svar.
    jag mistänker att jag har det med bld svår trötthet o spottet sjunk ner med trådar i glaset,har lagom kosten o mådde bättre bara efter nån dag.
    det e en mycket lösk sjukdom som e svårt att dignosera o behandlingen e långvarig som jag förstått.
    har läst mycekt om det i kolydrater.ifokus.se och även här jag ser att många har fått nobben av sjukvården.
    kan någon berätta mer om tramreningen med pulvert? var köper man det?
    jag har varit kronisk trött,en sprängade huvuvärk,ständig förkyld,svullen mage etc som har beskrivit här,,en invation av candida kan ställa till stor oreda i hela kroppen och som sagts här av många så läkarna tänker i medicinska banor o inte med intuition för att hitta felet.
    hur e det med wild ris o potatis för exampel? jag vågar inte äta nåt i den stilen längre,,havregryn har slutat med oxå för att det kanske blir mat för eländet i krpopen,,,den lurar en att man e förkylt för att ta meicin som blir mat för den för att det e kemikalier,,skapar sug after mat o söttsaker men i säjlva verket det en svampen som vill ha det,,så va nograna med såna tendenser för att inte mata den,som sagt den e mycket lömsk o dess strategi går ut på att låtsaa at inte finns…
    hoppas att diskutioner forsätter…

  31. Hej!

    Jag har haft problem med svampinfektioner i underlivet i ca 2,5 års tid nu. Det började när jag blev gravid vilket inte är ovanligt. Men saken är den att det det inte slutade återkomma efter förlossningen. Har varit hos 3 olika läkare och en gynokolog. Fått en massa olika mediciner som jag har slutat att ta ut. Har testat två olika men det kom tillbaka ändå, så nu vill jag inte förgifta min kropp med mer medicin. Har även testat candida dieten, vilket jag inte hade några problem med, det ända jag hade problem med va att jag gick ner i vikt, vilket inte va meningen. Känner inte att jag har något sockerbehov, så jag hoppas att det inte blir några problem att lägga om kosten. Jag ska testa både syclovir och tarmrensning. Ska bli mycket intressant! Jag hoppas verkligen att det hjälper, är så trött på denna svamp! Känns som det är den som styr mitt liv just nu!

    Känns ialla fall skönt att man inte är själv i detta svampliv!
    Tack för en mycket bra blogg! Är jätte tacksam för att den finns, för jag hade inte fått reda på syclovir och Robert Grays tarmrensning annars. Även att man har letat efter alternativa hjälpmedel mot svamp i evigheter(känns det som).

  32. Tja! Adam här.

    Ville bara påpeka att det värsta som finns är när man ska träffa någon man är kär i, men två minuter innan det inser att man har en helknasig andedräkt. Bland det värsta som finns, och extra förnedrande då det händer när man träffar en person man är kär i. Aja, ville bara säga det. Du har en bra blogg. Keep up the good work!

  33. Hej,

    Jag har också haft en ständig svampinfektion i underlivet i 1,5 år nu. Är bara 20 år och det känns super deprimerande. Har testat allt känns det som. Gi-diet, robert gray, syclovir(fungerade bara första veckan och sen kom det tillbaka), oregano- och grapefruktkärnextrakt etc. Det som verkar ha fungerat bäst hittills är pau darco téet (även kallat lapacho). Symtomen har lindrats lite men det är inte alls helt bra. Man blir så trött på det här.

    Jag undrar om någon med som har haft/har svampinfektion har några bra råd eller vill diskutera saken? Skulle kännas bra att prata med någon som förstår liksom.

    • Hej!

      Du säger att du provat med GI diet, men har du uteslutit kolhydraterna helt och ätit syclovir samtidigt? Så länge du matar svampen med stärkelse och socker eller alkohol (bröd, pasta, potatis, ris, bulgur, younameit, socker eller alkohol) så kommer candidan aldrig att dö ut. GI diet innebär ju att man äter kolhydrater men fullkorn ist för snabba ”vita” kolhydrater. Fullkorn gillar candidan lika mycket som ”vita” kolhydrater, kanske är det där felet ligger?

      Det låter fruktansvärt tråkigt men, prova? Inga mjölkprodukter eller ost, inga nötter, inga rotfrukter.. ingenting som har stärkelse eller något som jäst vid tillverkning som t.ex ost och alkohol gjort.

      Den ska inte överleva om du gör rätt, kanske är det vad du äter som är orsaken?

  34. Hej!
    Tack för en väldigt bra blogg, det har hjälpt mig mkt att läsa den. Jag har haft problem med svamp i underlivet i flera år och i höstas blev det värre än vanligt. Uteslöt socker som min gynekolog föreslog och det blev bättre men inte bra. Så fort jag åt/äter socker så får jag ont 1-2 dagar senare.

    Nu har jag börjat med både Syklovir och Robert Grey´s sen 1-2 veckor tillbaka. Har inte märkt någon skillnad ännu men hoppas det kommer snart. En sak jag undrar över, ni skriver att man inte får äta mjölkrodukter.. om man äter laktosfria mjölkprodukter då, fungerar det? Eller ska man utesluta dem helt?

    • Blir du inte de minsta bättre efter 2 veckor med syclovir gör du nånting fel. Resultat skall komma ganska direkt.

      Har du uteslutit alla kolhydrater, all stärkelse, inga spannmål, ta bort mjölk och även laktosfri sådan.. du får ta bort allt du vet candidan äter av, och sen prova försiktigt vad du kan och inte kan äta genom att experimentera. Om du fort får problem tillbaka när du gör fel får du ju snabbt reda på vad som funkar också.

      Ingen ost, absolut INGEN alkohol, inga nötter, ingen potatis, pasta, ris, bulgur, bovete, havre, ris, bröd, socker, råris eller liknande..

  35. Hej!
    Jag har börjat äta en strikt animalisk kost nu dvs eco kött, fisk, bacon, ägg, kokosolja, smör, ost o grädde. Inga vegetabilier alls (det sabbar min mage o mitt blodsocker).
    Jag tar även probiotik, omega3, msm o d-vitamin.
    Jag har enorma pmställningsbesvär, hjärndimma, synstörningar, känner mig magsjuk o diarrear mitt i natten. Är detta tecken på att candidan håller på att dö? Eller är det omställningsbesvär?
    Innehåller ren sprit jäst? Trodde bara att det var vin o öl…
    Måste jag utesluta mjölkprodukterna helt? Även smör?
    Svårt att hitta på god mat då… Vad är det med mjölkprodukterna som candidan gillar?
    Vad tror du om Oxytarm?
    Vad dricker du till fest?
    Svara gärna asp! 🙂

    • Du ska inte få fler problem när du försöker eliminera candidaöverväxt, problemen du har ska sakta försvinna och det ska kännas bättre ganska snart efter du börjat med syclovir. Ost ska du undvika och kanske även grädden.

      Ren sprit precis som all alkohol är det inte ens någon idé att dricka. All alkohol har jäst, det är så alkohol blir till.. det är en jäsningsprocess och sen om det blir till öl vin eller sprit spelar ingen som helst roll. Alkohol är nog det värsta vi kan dricka om vi har candidaöverväxt. Tro mig, jag har gjort det misstaget.

      Om du tittar på innehållsförteckningen och näringsinnehållet på mjölk så kommer du se där att den innehåller ganska mycket kolhydrater per 100g.

      När jag skulle svälta ut min candida drack jag mineralvatten på fest. Jag drack inte alkohol på flera år, och det var ingen ide att ens försöka för då får man börja om på noll igen och det är inte värt mödan. Man kan faktisk gå på fest utan att dricka alkohol, det är lika trevligt det!

      Kämpar du hårt under veckorna med kost och candidadödande, och sen belönar dig med alkohol på helgen är allt du gjort under veckan förgäves.. Samma sak gäller det om man försöker gå ned i vikt, allt bra man gör under veckodagarna förstör man tyvärr med alkohol på helgen och viktnedgången kommer desvärre aldrig igång.

      Googlar jag Oxytarm så ser jag att det innehåller magnesium, men inget kalcium. Magnesium kan kroppen inte ta upp utan kalcium och tvärt om, så jag vet inte om Oxytarm är nåt att hänga i granen. Drick istället Bulk lite varje dag om du vill ha en fungerande mage. Det innehåller även probiotika.

      • Hej igen!
        Jag åt lite fetaost idag till lunch och svullnade upp i magen som en ballong och började må illa. Är det candidan som spökar?
        Finns det sk die-off effekt när candidan dör?
        Vart ifrån köper du din Syclovir?
        Nu ska osten och alkoholen bort! Grädden, creme fraichen o smöret behåller jag.
        Hur ställer du dig till kaffe? Innehåller ju kolhydrater det också och stressar väl kroppen?

      • Hej igen!
        Kan candida ge laktosintolerans?
        Är mjölkprodukter bra överlag? Jag kan förstå att det för det är en del av djuret vi antagligen åt när vi dödade dom.
        Men jag är laktosintolerant sedan många år tillbaka,är laktosfria mjölkprodukter en naturlig del av min kost då? Laktosfria mjölkprodukter har ju bara funnits de senaste åren. Innan dess fanns ingenting förutom sojamjölk. För mindre än tio år sedan kunde man ju inte ta bort laktosen el tillsätta laktasen så då fick man klara sig utan allt förutom smör.
        Hur bör jag göra? Utesluta alla mjölkprodukter även fast det idag finns alternativ? Vad funkar då? Havremjölk?

  36. Hej igen! Jag äter GI-diet som många andra verkar göra. Har tagit bort allt det du skriver att jag inte får äta men kan tänka mig att det misstag jag gjort är att jag ätit mjölkprodukter,mkt grädde,crème fraishe osv (laktosfritt men kanske inte så bra ändå). Dessutom så visste jag inte att man inte fick äta ost så det kan ju ha varit där skon klämde,tar bort allt det nu också..

    • Bra, ost har jäst vid tillverkning och eftersom candida är en jästsvamp så gör det bara allting värre. Som tur är är det inte föralltid som man får vara utan ost, utan bara medans candidan dör ut 🙂 Lycka till!

  37. Hej igen!
    Nu har jag ätit syclovir i 20 dar och Robert Grey´s i 14 dar. Jag kände mig ganska ok innan förutom när jag åt socker då det gjorde ont i underlivet. Nu känns det dock värre och jag börjar undra om syclovir kanske inte är bra för mig? Jag äter verkligen ingenting jag inte får, äter knappt nåt alls och har gått ner i vikt, äter dvs bara fisk, kött, grönsaker och kyckling. I syclovir finns det ju trots allt råsocker. Eller kan det vara så som flera skriver att det tar ett tag innan det hjälper och att det blir värre först? Jag vet att du Vanessa skrev att det ska bli bättre efter redan efter en vecka men det känns alltså tvärtom för mig, det gör ont igen.
    Vad tror du? Ska jag sluta med syclovir? Jag har också problem med förstoppning, kanske pga av att jag inte äter så mkt men också pga Robert Grey´s så vågar inte riktigt gå vidare utan är bara på nivå B än så länge.

    Hälsningar
    Emma

    • Är du förstoppad sluta med Robert Gray genast! Du ska inte bli det minsta förstoppad av detta! Robert Gray är väldigt speciellt och fungerar när man har en fungerande mage innan. Förstoppning ska inte hända och är du förstoppad kommer ej heller candidan ut, jag tror det är därför du inte blir bättre.

      Råsocker är i Syclovir för att lura fram candidan så att plankton sen kan ta det med sig ut. Men kan det inte komma ut genom att du är förstoppad så samlas det och då får du nog ont. Sluta med Robert helt och kör endast med Syclovir, du kan även bada i Syclovir som badsalt om det är utvärtes problem du har.

      Robert är en konst att hantera och vid minsta känning av förstoppning, huvudvärk osv.. ska man backa ett steg, ibland kanske pausa helt om det inte blir bättre. Jag tror Du ska sluta dricka Robert och se om candidan känns bättre utan. Prova? Förstoppning är det värsta man kan uppleva anser jag och det gör fruktansvärt ont i onödan.
      Det kan vara så att du behöver tarmreningen som heter Living Cleanse istället.. men börja med att ta bort Robert helt så du kan gå på toaletten igen, för du ska ju som sagt bajsa ut all candida och just nu går inte det.. 😦

  38. Jag har varit förstoppad en vecka nu 😦
    Jag tog ett lavemang igår men det kom ingen avföring..?!
    Jag misstänker att grovtarmen inte är mitt problem, utan kanske tunntarmen, vad tror du?
    Jag har gjort koloskopi och gastroskopi för min ibs men dom hittar ingenting.
    Säkert därför jag reagerar på all mat jag äter nu 😦 och är täppt, snorig och blöder ur näsan.
    Vad ska jag göra? Living cleanse? Dr Robert Grays tarmrengöring? Hur vet jag att de inte förstör tarmen el rubbar floran på sikt?
    Nu när jag tar Sylovir är det väl viktigt att allt kommer ut så att jag inte blir förgiftad?!

    • Jag förstår inte, grovtarm, tunntarm.. har du candidaöverväxt är ju tarmarna fulla av candida, det är därför du mår dåligt för övrigt. Har du inte candida och lider av nåt annat problem kan jag tyvärr inte svara på dina frågor. Lavemang är inget jag tror är bra oavsett.

      En tarmrening innehåller probiotika och ska inte förstöra tarmfloran. Men kan du inte gå på toa ska du INTE använda Robert. I så fall living cleanse.. Det kommer få igång förstoppningen. Du skrev tidigare att du behöll mjölkprodukter? Prova ta bort?

      Har aldrig varit med om att någon blir förstoppad av syclovir. Har du haft problem med förstoppning förut? Har du inte fått gå på toaletten och göra nummer två dagligen förut innan du började med syclovir? Äter du några mediciner?

  39. Jag har varit kronisk förstoppad i många år nu, så det beror säkert på candidan. Kan man ta Living cleanse och Syclovir samtidigt?
    Borde inte Syclovir få fart på magen och föra m candidan ut?
    Jag tog bort mjölkprodukterna i två veckor, märkte ingen skilland förutom att jag blev superdålig i magen av råa grönsaker :S

  40. Jag äter 15mg hydrokortison per dag. Men min läkare säger att det är plus minus noll i kroppen och alltså inte ger några biverkningar.
    Ingen alkhol, inga nötter el något som står på undvika listan på Syclovir burken.

    • Kortison är en kemisk substans, som inte är naturlig. Självklart ger den dig problem, kortison löser bland annat upp skelettet. Men om det ger dig problem i magen vet jag tyvärr inte någonting om.

      Det som står på syclovir burken är bara en hint om vad man ska undvika, man kan inte skriva ut allting där för det får inte plats. Man kan inte äta någonting som ger candidan näring.

      Och ja, du kan äta Living Cleanse samtidigt som Syclovir, allt är naturligt och ingenting slår ut det andra. Naturliga kosttillskott kan man blanda, och äta när som helst. Kemiska och syntetiska vitaminer och kosttillskott rekommenderas att tas ihop med måltid.. av en anledning.. det är kemikalier!

      Lavemanget fungerade förmodligen inte för att det som sitter fast sitter HÅRT. Living Cleanse kommer få det att släppa.

  41. När jag skrev att felet måste vara i tunntarmen så menade jag att om jag har varit förstoppad i en vecka så måste ju en veckas mat finnas någonstans i magen. Uppenbarligen inte i tjocktarmen eftersom lavemanget inte fick mig att bajsa alls :S
    Har du någon idé om varför det kan vara så?

  42. Hej!
    Jag blir behandlad med kortison för mina utmattade binjurar se http://hypo2.info/behandling/oenskat-behandlingssaett
    Där står det dock att man inte ska mixa lågdoskortison om man har candida… Men hur vet man vilket man har efter som symtomen hypo2 och utmattade binjurar ger samma symtom som vid candida?

    Räknas keso som ost också?
    Om man undviker mjölkprotein- och sockerrika produkter (ost, keso, mjölk, yoghurt etc) borde inte grädde och smör funka då eftersom de är så rika på mjölkfetter?

    • Gör spott-testet! Ställ ett glas vatten bredvid sängen ikväll, när du vaknar i morgon, spotta i glaset med det du har i munnen, samla inte saliv. Spotta det du kan, efter en kvart tittar du, om det sjunkit, eller fått fötter ner i glaset, har du candidaöverväxt. Se här!

      Angående keso, ja, keso är ost.. Keso heter Cottage Cheese. Smör och grädde, du får prova dig fram helt enkelt, jag har inte facit.. 🙂

  43. Vilka sorts produkter använde du av Robert Gray´s tarmrening, efter du kört med Syclovir? Hur många veckor/månader höll du på? Det finns ju flera olika sorters produkter, som kan användas över olika lång tid?

  44. Ping: Tankar om raw food, candida och min fjantighet « Familjen Toad

  45. Kära medvänner som också har candida problem=) Vet hur ni känner er, har själv haft candida problem i flera år nu. Som tur e så har jag inte fått dem svåraste symptomerna man kan få, men har ändå känt mig deprimerad, känt av tröttheten, haft problem med mensen och även hormonerna (vet ej om det e pga av candidan?), pigmentfläckar, dålig andedräkt och muskelvärk. Men efter att ha tagit mig i kragen och verkligen forskat ordentligt on candidan, hittade jag allt jag behövde för att börja, men det tog 3 år för mig att sätta igång… lazy ass… =) Nu är jag inne på min 8e dag med strikt diet, Robert Gray, en tablett som jag ska ta i 3 månader som jag fick av min gynekolog, kommer inte ihåg vad den heter just nu men om någon e intresserad så säg till här på sidan så skriver jag ner det. Tar 2 tabletter 3 gånger per dag utav PAu D Arco som är kanon, 1 tablett per dag utan pribiotika och 2 teskedar kokosolja som också är kanon. Kokosolja är jättebra mot candida, dödar ut svampen. Fick förstoppning utan RObert Gray efter 2a dagen men jag hadre tagit kuren helt fel… fick börja från början! HAr ännu inte börjat med Syclovir var lite osäker pga sockret i den men efter att ha läst alla kommentarer och svar utav superduoper duktiga Vanessa ska jag ge den en chans=)VIlle skriva och dela med mig lite till er av det jag vet och förhoppningsvis hjälpa er på vägen. Ni får jättegärna rätta till mig om det är något som ni tycker jag har fel i, det finns ingen som är candidia expert tyvärr utan vi alla måste hjälpas åt att hjälpa varandra med det vi vet. Grapefrukktkärneextrakt ska tydligen vara bra, jag använder inte det då jag tror det jag tar är tillräckligt. Man får inte änvända vinäger men äpplecidervinäger e ok, då den dödar ut candidan. Dieten man ska köra med är egentligen bara vissa grönsaker (jag brukar googla o se om dem e bra innan jag äter dem!!!vet att morötter är ett big no no då det är mkt kolhydrater i dem) Har en fråga till Vanessa, du skrev inga rotfrukter…. är lite förvirrad är broccoli och blomkål rotfrukt? Man ska äta mkt fisk för att få i sig tillräkligt med omega, enligt min dietist får man i sig tillräkligt med omega om man äter fisk 5 dagar i veckan. Då behöver man inga tabletter. Advokado går bra. mkt vitlök samt gul lök. Vet ej om rödlök, hört att den är ganska så söt så jag vågar mig inte på den. INGA kryddor, timjan, oregano, basilika perislja går bra. vet fortfarande inte om salt är bra, men jag kör med lite salt, vet du nåt om det Vanessa? Kött, fast var väldigt noga med att välja kött!!denna diet kräver ibland lite dyrare kött tyvärr, det ska helst vara färsk, tittade runt i mataffären i en vanlig kycklingfile som ett svenskt märke hade och även det innehöll socker och då var det av ett ”känt” märke så akta er och var vaksamma!!INGA MJÖLKPRODUKTER!!!uteslut dem helt och hållet. Min dietist sa att quiona e ok att äta, har ätit det ett par gånger smakar kanske inte det bästa men den mättnar!!! Vanesa, vad tror dy om quiona? EN sista sak jag ska nämna är det är MENINGEN att i SKA må dåligt under tiden ni blir av med candidan tyvärr=( då vet ni om att allt hjälper och att den dör!!! candida dy outen suger, man kan få feber kräcka och känna sig illamående och svag men stå ut!!! det blir såå mkt bättre once u are done!!! förlåt för det superduper långa inlägget ville bara skriva allt jag vet för att hjälpa er. Stort stödkram till er alla som kämpar vi kan klara av detta!!!

  46. Det kan vara så att du har långsam ämnesomsättning och fått för höga kalciumvärden i kroppen! Då får man ofta broblem med bla hormonerna samt blir även lättare mottaglig för candida angrepp och parasiter pga sk ”läckande” tarm Kör candidadiet strikt i 4-8 v. (kolla gärna in Ingrid Franzons bok, ”hjälp vad ska jag äta!) Inga mejeriprodukter och så lite kolhydrater som möjligt! Efter det börja äta probiotika (Holistic har bra sort!) som stärker tarmen.

    Gör gärna en hår-mineralanalys! Jag hade väldig brist på mangan och låga värden av viktiga mineraler som magnesium, järn mm då får man ofta problem med bla sköldkörteln och andra endokrinakörtlar (äggstockar, binjurar, hypofys) (läs gärna om Hypotyreos) Man kan beställa hår mineralanalys och göra den själv via Näringskällan (googla den!) Den hjälpte mig oerhört när skolmedicinen kammade noll! Ja, det kostade en del analys plus de tillskott som sedan tillkommer för att rätta till den kemiska obalansen i kroppen, men det var värt vart enda öre!

    • Äppelcidervinäger har jag läst ska vara den enda vinägern man kan äta i och med candidaproblem. Men jag har inte provat själv, jag tycker det smakar illa och vad är det bra till?

      Självklart går det att blanda, ingen fara! 🙂 Har en bok om candida där det står att quinoa ska fungera. Jag har inte provat det heller då jag inte äter kolhydrater alls oavsett diverse kurer och annat. Meddela gärna hur du upplever det om du provar?

  47. Hmm vet att det var länge sedan detta inlägg gjordes och länge sedan någon kommenterade men tänkte att det är lika bra att skriva och dela med sig av sina erfarenheter.

    För mig började det med extremt kli i underlivet. Detta kom efter ett antal antibiotikakurer pga av urinvägsinfektioner och och en infektion i munnen som jag fick efter att jag dragit ut två tänder. Jag var då 17 gissar jag på och gick till ungdomsmottagningen. Där fick jag rådet att använda canesten vagitorier och salva. STORT misstag. Detta gjorde att jag fick enormt sköra slemhinnor och förvärrade bara svampen ännu mer när den kom tillbaka efter en vecka. Tillslut orkade jag inte mer och slutade med mina p piller, svampen försvann men kom tillbaka igen efter en menstruation. Jag gick då till läkaren som gav mig nån receptbelagd medicin, den hjälpte två veckor sen var det tillbaka igen.

    Desperat som jag var satte jag mig och letade på nätet efter andra lösningar än medicin. Och hittade en som rekommenderade Grapefrukts kärnextrakt. Detta skulle tas tre gånger om dagen och svampen försvann efter två dagar. Men pga att detta extrakt smakade illa slutade jag och svampen kom igen efter två tre veckor. Då började även mina ögon att klia (vilket de även gjort förut med, men då kopplade jag inte inte ihop det med svampen). Så nu satte jag mig vi datorn igen och surfade runt. Det slutade med att jag nu äter kaprylsyra, Tranbärs tabletter och Grapefrukt extrakten i tablettform och svampen är borta igen och inget kli i ögonen. Nu hoppas jag på att det försvinner och att jag kan trappa ner på tabletterna om något halvår eller så!

    Lycka till till alla där ute!

  48. Hanna: kör du med dieten med? Om du inte gör det rekommenderar jag det starkt!!! du dödar/svälter ut svampen…. annars matar du den hela tiden o den kommer komma tillbaka=( Jag själv har kört med dieten nu i ung. 5 månader, håller på med Robert Gray, Syclovir, pau d arco tabletter och tar kokkosolja lite då och då… har varit väldig slaveig med pau d arco och med kokosoljan men sammtidigt är det bra för kroppen att vila lite från örter har jag hört annars kan kroppen bilda antikroppar mot örterna om man tar samma örter i mer än 5 eller 6 månader. Hur som helst, funderar på att sluta upp med pau d arco som tabletter och dricka den i teform och ta grapefruktextrakt istället…. vad jag har förstått det från innan är att det ska vara bra mot att hålla candidan borta men på dig verkar det som att den ska försvinna pga den=) LÅter juh toppen=) vet du exakt vad det den gör i kroppen? Lycka till, det är bara att kämpa på, pluset med dieten är juh att man även går ner ett par kg oom man behövwr det=) Jag har gått ner lite mer än 20 kg=)

  49. Hej!

    Jag hade problem med candida, mest i underlivet, i över två år vilket startade när jag vae 19. För mig gick det inte att bara svälta ut candidan. Det jag har kommit fram till under hela den här prövotiden är att man bör tänka utanför boxen, problemet sitter nog kanske inte där du tror. Det första du bör tänka på är kanske när du började få det och om det skedde en ändring i ditt liv, vad som helst. Det jag aldrig hade tänkt på var att jag fick svamp i samband med att jag tog bort min tandställning och fick en metallskena bakom tänderna på undre raden. Jag har läst om många som fått problem av spiral och dylikt dessutom. Så metallförgiftning kan vara orsaken, andra grejer kan vara tex hur ditt hem ser ut och så. Så istället bara försöka lösa problemet bör man hitta orsaken först, vilket läkare inte riktigt vill göra. Och jag har besökt mååånga. Hoppas det gav lite hjälp. Men man bör äta en anti-fungusdiet och ta svampdödande ”medel”. Jag fick min hjälp av reflexolog och homeopat..

  50. Hej!

    Jag hade sylcovir hemma sedan 1 år men tordes inte ta det. nu är jag gravid och vill inte smitta mitt barn med Candida om jag fortfarande har det.
    Mycket bra att vara gravid och inte dricka alcohol på 7 månader. vill inte smitta mitt barn när det kommer födas. Grapefruitkärnextrakt äter jag varje dag, bara för att hålla den dumma svampen svag, vaknar med huvudvärk varje dag, och tungan är vit. Så¨mycket jag kan diagnosticera på mig har jag fortfarande svamp. är det ok att ta det nu, den går ut om 3 månader?

  51. Hej! Jag känner igen mig i allt du skriver och har provat allt utom just denna lösning., jag gjorde spott testet o det är som slemmiga tentakler som hänger i långa trådar… Var glad o gick till läkaren o trodde jag skulle mötas av entusiasm men nä… Han slog ner min teori snabbt.. Jag har varit sjukskriven ett år å bara väntar på att få bli bra i börja jobba igen.. Det är skit att bara sova, ont i kroppen, jättehög fettprocent så bromsar allt jag äter.. Kan inte gå ner sen flera år.. Kämpigt med andningen.. Har även mätt mitt ph i saliv o urin och det är väldigt surt i kroppen, men även det var läkaren okunnig om när jag berättade… http://carlg.org/candida.html Ja ska inte rabbla alla symptom.. Det jag hoppas nu är att du fortfarande läser bloggen, har för mig att detta skrevs för ett par år sedan,.. Innan jag beställer produkterna du nämnt vill jag bara veta om du fortfarande mår bra och om du fortfarande tror att de produkterna var lösningen… Är du piggare idag? Har du gått ner i vikt? Mm mm
    Är så nyfiken… Att må så här är inget liv…

    Kram
    Pia

  52. Awesome website you have here but I was wondering if
    you knew of any forums that cover the same topics discussed here?

    I’d really like to be a part of online community where I can get feed-back from other experienced people that share the same interest. If you have any suggestions, please let me know. Many thanks!

Kommentera

