en svensk kassörska.

jag kunde fråga henne om det jag undrade. t.ex om jag faktiskt hade smör i min korg och inte margarin. hemska tanke. jag hade alla rätt. jag lär mig. norska är inte så svårt. dom pratar baklänges ibland och bergenskan är toksvår att förstå. men det släpper mer och mer. jag har dock fortfarande svårt för att förstå min chef. men jag ska lära mig. speciellt om jag senare ska jobba på kontoret. nu är jag isolerare nere på båtvarvet.

varje dag blir som ett hårt gympass. men med denna kost existerar inte mjölksyra, och trött? nejdu! aldrig blir man trött. vi ska försöka fixa lite bra priser här på gymet senare. så kan man träna exakta muskelgrupper där. men jag äter trots det inga kolisar. det finns dom som springer marathon på helt kolhydratfri kost. och dom orkar längre! styrketräningen blir komplett utan kolhydrater. jag vet inte hur många människor jag sett rapportera att dom upplever sin träning effektivare när energin från kolhydrater byts ut till energi från fett. blir du inte av med de sista kilona hur mycket du än tränar så äter du förmodligen för mycket kolhydrater.

jag läste igår kväll detta, jag citerar:

Kolhydrater används inte för att bygga upp någonting men kan användas som energikälla. Det omvandlas först till socker i blodet som muskler och hjärna kan använda, resten omvandlas till fett och lagras undan för kommande behov. Födoämnen med komplexa kolhydrater ger vanligen lika snabbt stigande blodsocker som dem med enkla kolhydrater. Men viss mat (t.ex. de flesta frukter) är långsammare än andra (t.ex. bröd eller potatis) Problemet med att basera huvudenergin i kosten i form av kolhydrater, bortsett från fibrer, så bryts alla kolhydrater ner till sina beståndsdelar, socker, som tas upp av blodet. Efter en kraftig kolhydratmåltid blir det en stor topp som kräver mycket insulin för att få ner sockerhalten till börvärdet (fastenivån). Tyvärr klingar sedan insulinet ej av i samma takt som sockerhalten, utan även när börvärdet är uppnått fortsätter omvandlingen av socker till fett. Då uppstår sockerbrist i blodet, en farlig situation då hjärnan ej kan vara utan energi. Så man blir genast mycket hungrig och äter igen, trots att man nyss har lagrat undan massor av energi i form av fett. Då stiger åter halterna av socker och insulin och det hela upprepar sig.

Spannmål, ris, majs, böner, ärtor och soja innehåller ”anti-näring”, d.v.s. ämnen som hindrar kroppen att tillgodogöra sig flera av de näringsämnen som finns i födan. Värst är fytinsyra, som hindrar upptaget av kalcium, järn, magnesium, zink, med flera viktiga metaller. Biotinupptag hämmas också och ger då korrugerade naglar. Innehåller även lectiner som lurar immunförsvaret att angripa kroppens egna celler, vilket ger reumatism. Kan även framkalla allergi. Det fett som finns i denna grupp har även alldeles för hög kvot av omega-6-fett i förhållande till omega-3-fett. Denna höga kvot återspeglas också i kött och ägg från djur som ätit foder baserat på spannmål eller soja.

länk till källan och mer fakta här.

vi är inte skapta för detta påhitt kolhydrater. (läs sten sture skaldemans bok GI-noll och se vad hans åsikter är) fullkorn eller inte så är det fortfarande kolhydrater och skulle jag börja äta det, om än försiktigt, så skulle jag gå 10 steg tillbaka till en ofungerande hälsa och bli tjockis. och där vill jag aldrig mer hamna igen.

det står även om djur som får i sig spannmål här ovan. som jag skrev i mina första inlägg om taurin. varför i hela världen ska djur äta spannmål/socker/upp-piggande medel? speciellt köttätare. dom är ju köttätare. jag funderar på att laga min egen kattmat.

en annan bra text från sten sture skaldeman finner du här. logiskt!

5 reaktioner på ”en svensk kassörska.

  1. haha du för verkligen ett kolhydrat krig du!!

    och jooo vi bör få i oss en viss mängd kolhydrater.. vår hjärna behöver de! så de så.. sen kan man ju äta ren mat, inte pasta och div hopmixer.. men potatis tex gör oss gott! men tänker inte börja en disskusion med dig om detta, för envisare än dig finns nog inte.. haha..

  2. du äter väl frukt och sånt?
    var rädd om din hjärna vanessa…

    Bara hjärnan förbrukar ca 100 gram kolhydrater per dag. Det motsvarar ca 5 bananer eller 2
    portioner pasta eller ris. Förutom denna mängd som hjärnan behöver skall musklerna och levern
    fyllas på med kolhydrater för att ge energi, framförallt för dig som tränar.

  3. en fråga till bara..?

    äter du NOLL kolisar eller lite?
    för jag har läst en interjuv med annika dalqvist och hon säger ju tilloch med att men som fullt frisk (inge diabetae el likanande) bör äta en liten del kolhydrater. det heter väl LOW carb ändå..

  4. ojoj nu klev du visst på en öm tå hos denna sarah
    det kanske är så att hon vet att du har rätt och inte kan erkänna det och berömma dig för ditt otroligt bra resultat i livet!!tycker hon är lite väl på för att bara vila diskutera.
    tror det är ren avundsjuka.
    lyssna inte på det utan förtsätt med din blogg,den är helt perfekt och otroligt intressant från det verkliga livet o sanningen. MVH

  5. Hej igen!

    Tack för råden 🙂

    Absolut att vi kan träffas och snacka är verkligen ”hungrig” på att veta mer.
    Känner verkligen att jag behöver handfasta råd och konkreta exempel på måltider och dyl för att få saker och ting att fungera.

    Jo, jag är Gävlebo…f.d Älvkarleby bo 😛 Då kanske du vet vem jag är?

    Keep up the good work!

Kommentera

