jag minns min besatthet.

jag minns hur jag åt när jag var tonåring. när jag gick i 7an 8an och 9an. jag älskade allt som hette pasta. snabbmakaroner var min gud. snabbmakaroner med smör, ost och salt på. det var min största last. ost och makaroner. tror ni jag älskar macaroni and cheese? svar ja! men jag minns inte när jag åt det sist. det var år sedan. 4 – 5 år sedan tror jag bestämt. då bodde jag ihop med en kille som älskade träning. han var rent av besatt av sin styrketräning och sitt utseende. han vart heller aldrig nöjd. jag å andra sidan vart mer och mer obesatt av min hälsa, mitt utseende och mitt mående. jag gillar ju min mat. jag åt mer än honom. varje måltid. och jag mådde bra. trodde jag då i alla fall.

han har berättat i efterhand hur bitter han var. jag växte och växte. medans han ville att jag skulle krympa och börja träna som honom. men han var snäll och sa aldrig någonting om min övervikt. han nämnde någon gång att jag faktiskt borde äta lite mindre. men jag lyssnade inte. han ville förstöra för mig. han ville jävlas. så tänkte jag. jag var beroende. beroende av kolhydrater. besatt!

hela min högstadietid gjorde jag samma procedur, buss hem från skolan, koka makaroner, ösa på det goda tillbehöret, kasta i sig maten, fylla upp tallriken åter igen, och kanske även en trejde gång. sedan vidare till fritidsgården som var mitt andra hem. där dracks det läsk, åts godis och annat onyttigt. helt ovetande om vad jag gjorde mot mig själv. när klockan slog 21 gick bussen hem. där det vankades middag. samma procedur måndag till fredag. och jag växte. sakta men säkert kilo för kilo..

2 reaktioner på ”jag minns min besatthet.

Kommentera

