taurin.

jag har gjort en skrämmande upptäckt. jag ger mina katter taurin dagligen. jag har ont i magen. dåligt samvete och ångest över detta.

taurin är ett upp piggande medel som finns i energidrycker. i för hög dos för oss människor kan det leda till plötslig död. hjärtat slutar slå. jag ska kolla upp detta närmare och ta reda på om det överhuvud taget finns katt/hundmat utan taurin.

jag köper royalcanins kattmat. en av de bättre. sk. bättre. nu vet jag inte vad jag ska ta mig till. vi köpte 10 nya kilon kattmat här om dagen och nu gjorde vi denna upptäckt. vi är nu på väg till återförsäljaren för att luska ut fakta i detta ämne.

fortsättning följer..

4 reaktioner på ”taurin.

  1. HEEEEI Vennen:-)

    Kult me heimesia di:-) Fann forresten nokke på nettet, blei nysjerri på ka taurin e: höres ikkje ut som det e fali for katten din!? Kanskje du kan slappe av likavel!
    STOOOOR klem:-)

    Taurin (C2H7NO3S) eller 2-aminoetanesulfonsyre er en organisk syre (avledet av aminosyre) som mennesker og dyr danner i gallen. Navnet kommer fra latinsk taurus (tyr), ettersom stoffet først ble oppdaget i gallen til en okse (Bos taurus). Stoffet finnes i alle animalske næringsmidler.

    Taurin er essensielt for katter, som ikke kan danne dette selv. Taurinmangel hos katter kan føre til alvorlige sykdommer, blant annet sviktende syn og blindhet, hjerteproblemer, og nedsatt fertilitet. Derfor må taurin tilføres i kommersiell kattemat.

  2. Hej Vanessa, köp kycklinghjärta till dina katter. Finns i de flesta välsorterade matbutiker. Hjärta innehåller taurin och du behöver inte ge något extra artificiellt tillskott 🙂

    Dragana

    siamese.se
    kattbloggen.siamese.se

    Om du är intresserad har jag skrivit en del artiklar om BARF.

Kommentera

